Kappers in Nederland gaan als een trein! Hoe, wat en waarom?

Kappers in Nederland kennen de afgelopen jaren goede tijden. Dat is natuurlijk mede te danken aan de goede economie van Nederland over de afgelopen 5 jaar. Mensen bezuinigen minder snel op de kapper. Maar dat is niet alles wat het succes van deze branche kan verklaren. In dit artikel kijken we hoe de kappersbranche van een simpele noodzaak naar een algemeen schoonheidssalon is omgetoverd. 

Kappers in Nederland gaan als een trein! Hoe, wat en waarom?

De hele branche in de lift

De stijgende inkomsten zijn voor een groot deel te verklaren door het grote aantal nieuwe kapsalons. Waar er vroeger enkele kapperszaken te vinden waren in één stad, zijn er nu vaak erg veel. Dit komt omdat steeds meer kappers ervoor kiezen om als ZZP kapper aan de slag te gaan. Dit maakt hun flexibel en ze kunnen hierdoor zelf hun tijden bepalen. Het aantal kappers is echter wel gelijk gebleven alleen het aantal ingeschreven kapperszaken is sterk gegroeid. De prijzen zijn hierdoor ook gestegen omdat alle lasten moeten kunnen worden gedekt. Er zijn specialisten die van mening zijn dat deze trend een kwalijke is. Zij vinden dit omdat de ZZP kapper minder capaciteiten heeft dat de grotere kapper. Dit maakt het speelveld ongelijk. ZZP’ers hebben niet de capaciteit om reclame te kunnen maken. Dit kan op lange termijn een probleem vormen. 

Daarnaast kan de ZZP’er aan de andere kant weer een lagere prijs vragen. Zij hebben namelijk geen personeelskosten. Dit alles maakt dat deze ontwikkelingen er op lange termijn voor kunnen zorgen dat de kappersbranche erop achteruit gaat. Vooralsnog is daar helemaal niks van te merken. Hoe komt dit precies? 

Beautysalon en ontmoetingsplek

Een bezoek bij de kapper is jaren lang hetzelfde geweest. Je neemt plaats in de wachtkamer tot je aan de beurt bent, je krijgt een knipbeurt terwijl je een snel praatje maakt en gaat weer weg. Tegenwoordig is dat helemaal anders. Bij binnenkomst krijg je meteen de keuze uit een kop koffie, wat fris of in sommige gevallen zelfs een biertje of een wijntje. In de wachtruimte staan schermen waarop constant artikelen worden gedemonstreerd en je voorbeelden ziet van kapsels die misschien bij jou passen. Alle nieuwste trends zijn aanwezig. Zodra je een knipbeurt krijgt gebruikt de kapper allerlei producten die het tijdens de knipbeurt aanprijst.

De meeste moderne kappers krijgen namelijk training in het verkopen van deze producten. Zodra je bij de kassa komt en wilt afrekenen krijg je ook nog de vraag of je de zojuist gebruikte producten wilt aanschaffen. Het ziet er nu namelijk zo mooi uit en dat wil je graag zo houden. Doordat de kapper tegenwoordig veel meer draait om de ervaring en de service, zijn de prijzen de afgelopen jaren fors gestegen. Kappers die een goede algemene ervaring kunnen bieden durven al snel 30 euro te vragen voor een knipbeurt. Dit was vroeger ondenkbaar. Ook zijn kappers door de verkoop van extra producten meer gaan verdienen. 

Door beter in te spelen op de markt en de bestaande klanten meer te verkopen dan alleen een knipbeurt heeft de kappersbranche zich als zeer winstgevend bewezen. Zodra je in deze sector blijft innoveren en verbeteren liggen er ook de komende jaren mogelijkheden om goede resultaten te behalen.

Of op zoek naar?
Luizenshampoo kopen
Acryl poeder